Wat Fortnite Ons Kan Leren over Coachen in het Voetbal

Fortnite, het videospel dat de wereld heeft veroverd, plaatst 100 spelers op een post-apocalyptisch eiland tegenover elkaar. De laatste overlevende wint. Lord of the Flies versie 3.0. Deze blog gaat over het delen van wat er kan geleerd worden over coaching door ‘gecoacht’ te worden om het spel te spelen  en door de ’trucs’ te ontcijferen die spelontwerpers gebruiken om spelers betrokken te houden.

Laten we beginnen met het ‘gecoacht worden’. Wanneer je niet weet wat je doet, gebeurt alles zo snel dat het eng is. Wees begripvol en geduldig. Wat voor jou traag, gemakkelijk en voor de hand liggend lijkt, ziet er voor kinderen snel, moeilijk en complex uit. Zet de GPS-navigatiestem uit. Met andere woorden, zwijg en laat ze spelen. Vind de juiste momenten om met ze te praten. Wacht tot ze daadwerkelijk bereid zijn om te luisteren en zorg ervoor dat je ze niet negatief beïnvloedt door ze af te leiden. Doorlopend commentaar geven op het spel of de oefening is een slecht idee. (Lees verder onder de foto)

Wat heb ik geleerd van de spelontwerpers? Coaches klagen constant over het gebrek aan concentratie en motivatie bij kinderen. Met de duidelijke verschillen tussen sporten en videospelletjes in gedachten, is dit wat er kan geleerd worden: wanneer de activiteit leuk en boeiend is, kunnen kinderen langdurig betrokken en positief gefocust blijven. Wanneer de activiteit leuk en boeiend is, zijn kinderen in staat tot ongelooflijke leerprestaties in ongelooflijk korte tijd. Kinderen die Fortnite of Minecraft spelen, kennen elk type wapen, hun bereik, schadecapaciteit, herlaadtijd, elk bouwmateriaal, en ze kennen de kaart en topografie als hun broekzak. Het is verbazingwekkend. (Lees verder onder de foto)

Wanneer de activiteit leuk en boeiend is, en de beloning de moeite waard is, zijn kinderen in staat om beter samen te werken dan de meeste volwassenen. Wanneer het leuk en boeiend is, genieten kinderen van succes en herstellen ze zich zeer snel van nederlagen. Ze kunnen niet wachten om het opnieuw te proberen! Spelontwerpers zijn ongelooflijk goed in het creëren van ‘dopamine-geladen ervaringen’ die ervoor zorgen dat kinderen keer op keer terugkomen. Fortnite-ontwerpers voegen bijvoorbeeld voortdurend nieuwe dingen toe, zoals mooie of grappige ‘spelersskins’ en ‘zweefvliegers’. Iedereen begint elk seizoen weer vanaf nul en moet zijn profiel opbouwen en ‘winnende’ niveaus opnieuw behalen. Ze zijn ook geweldig in het creëren van opwinding en een gevoel van anticipatie door kinderen druppelsgewijs informatie te geven over de veranderingen en updates voor het komende seizoen. Videogames stellen kinderen in staat om meerdere keren te falen zonder enig risico. De hoeveelheid oefentijd die ze kunnen opbouwen is onwerkelijk. Sport zal misschien nooit hetzelfde kunnen bereiken, maar als er een omgeving gecreëerd kan worden waarin er ‘bijna geen risico’ is, kan leren door het dak gaan!

Coaches moeten hun uiterste best doen om sessies leuk en boeiend te maken. Dit is een voorwaarde voor leren, samenwerking, veerkracht en langdurige betrokkenheid. Coaches moeten tijd besteden aan nadenken over hoe nieuwigheid en anticipatie in de sessies ingepast kunnen worden. Constant vernieuwen, differentiëren, door een ander soort, maat van bal te gebruiken, tornooitjes te organiseren, challenges, enz…

Foto’s: Pexels.

Schrijf in op onze nieuwsbrief

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *